söndag 12 juli 2009

Roger Sund

Lite fakta om Roger Sund.
Han föddes en sommar då jag inte kunde sova.
Jag låg uppe hela natten och läste Henning Mankells "Mördare Utan Ansikte" efteråt var jag säker , skriva böcker var det jag skulle göra.
Jag satte mig och försökte komma på en karaktär.
Roger Sund lät som ett bra polisnamn. Lätt att komma i håg.
Nu skulle jag bara komma på vad han var för en slags människa och hur hans leverne skulle vara. Jag ville inte dras in i det där deckarförfattarträsket , där allas kommissarier är antingen alkoholmissbrukare eller ensamma eftersom de försummat sin familj under åren.
Nej , Roger Sund skulle ha fru och 2 barn.
Men ingen deckare utan att kommissarien åtminstone haft nåt problem.
Roger Sund fick ha det att han i sitt vilda singelliv en gång druckit för mycket , ramlat och slagit sig halvdöd , då hade han fått nog och slutat dricka eller ja , numer dricker han måttligt.
Han har alltså sina alkoholproblem bakom sig.
Sedan hade han träffat Eva och de hade fått 2 barn.
Nu leker livet för Roger som dessutom lämnat Stockholm för att ta sig an polisdistriktet i Alingsås och leva småstadsliv.
Tänk er vilken underbar deckare detta kommer bli.

Anledningen att jag berättar detta är för att jag äntligen fått tillbaka skrivarglädjen igen.
Så vi syns i bokhandeln inom en förhoppningsvis snar framtid.

1 kommentar:

  1. Ser verkligen fram emot den första storsäljaren- ska stå först i kön att köpa (vill ha ett signerat ex naturligtvis) ;)

    SvaraRadera